fredag, maj 12, 2006

Heja Renate!

Jag har precis stängt av Sveriges Radio P1:s insändar/debattprogram Ring P1. Det kan bli enerverande ibland.

I alla fall, några samtal innan jag stängde av ringde Renate Lindberg boendes i Stockholm (fördomskompassen pekar mot Östermalm). Renate var väl 70-75 och bröt dock på tyska. Hon sa (med fler ord än jag minns att återge):

- Jag har två frågor. Den första rör män. Varför dom uppträder orakade offentligt? Är det för att dom inte orkar raka sig eller för att de tycker det är snyggt?

Tomas Tengby, programledare: Jag tror dom tycker det är snyggt.

Renate: TROR du det? Ja, det tycker inte jag i alla fall, men det är förstås min personliga åsikt. Sedan min andra fråga. Den handlar om frisyrer. Det är det här med luggar. Varför måste alla ha hår i pannan? Vad är det för fel på ett vanligt, mänskligt ansikte?

Tomas Tengby: Ja, jag vet inte, men för män brukar ju det där lösa sig med åren.

Renate: Haha, ja, men ändå håret ska kammas ned i pannan. Jag förstår det inte.

Tomas Tengby: Nej, okej, tack att du ringde, Renate!

Renate: Jag har förresten en fråga till. Den är om att i Sverige, män straffas för att dom går till prostituerade. Varför det är så? Det borde inte vara så. Det finns många ensamma män. Och dom är ogifta, så var ska dom hitta någon kvinna? Och i hamnstäderna, dom kommer dit efter att ha varit på resa länge. Dom måste ju få gå till en prostituerad. Varför straffas män för det?

Tomas Tengby: Okej, det är din fråga, Renate. Tack för samtalet!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt att det är okej att racka ner på män för att de inte rakar sig, men att man "måste förstå" att de behöver prostituerade...undrar om den här människan verkligen finns på riktigt?!

Tvivlet sa...

Ja, det känns ju som ett skämt, men i så fall är hon extremt trovärdig i rollen som Renate. När det gäller såna här lustigheter i media ifrågasätts ständigt äktheten. På idiot.se t.ex. handlar många om kommentarerna om just det: "Fejk!"