onsdag, november 29, 2006

Musiksaknad

I vanliga fall har jag på min fritid tillgång till en internetansluten dator som kan spela upp ljud. Alldeles intill har jag även en stereoanläggning med cd-, lp- och kassettbandspelare.

Nu när jag under nästan tre månader befinner mig långt från denna musikaliska infrastruktur känner jag mig lite vilsen. Jag saknar musiken.

Men ibland, när ingen ser mig, söker jag upp en musikblogg och lyssnar på något litet musikstycke. Det känns exklusivt. Någon, som förmodligen (men inte säkert) saknar kommersiella intressen, vill att jag ska lyssna på just den låten.

Och det händer att verkliga guldkorn dyker. Till exempel "Dream Lover" med The Paris Sisters på Daughters of Invention. På samma länk finns även underbart len och svalkande (som om man behöver svalka sig såhär års...) version av "Perfidia". Jag som trodde Phyllis Dillons inspelning från 1967 var originalet, men nu ser jag att en massa har spelat in den. Finaste låten i alla fall.

Inga kommentarer: