onsdag, mars 07, 2007

Fri radio

Vi läser lite olika kurser i min klass här i Piteå nu. En del läser marknadsföring. Det verkar gå ut rätt mycket på att marknadsföra sig själv. Bland annat läser de en bok som heter "Ditt personliga varumärke".
Allvarligt talat. Jag hatar entreprenörsretorik. Men så drabbas jag ju då och då av ett starkt hat gentemot kapitalet också.
Jag är glad för varje stund jag slipper vara konsument, men det är ju fan omöjligt. Man kan inte ta ett steg utan att någon tjänar pengar på det. Ska jag då ge upp, spela med i spelet och bli ett personligt varumärke? Eller ska jag fortsätta förhålla mig skeptisk till det ekonomiska systemet?

Jag tänker på hur jag har betett mig ikväll. Jag träffade en radioproducent som jag vill sälja reportage till. När jag pratade med henne tänkte jag på att bekräfta det hon sa, säga smarta saker som ändå ingen kunde säga emot eller ta illa vid sig av och bara allmänt vara fin och inge förtroende. Jag marknadsförde mig själv.

Och det är ju så Sveriges Radio vill ha det - externa produktionsbolag och frilansar. Journalister som jönsar runt på marknaden och skriker "ta mig, ta mig". Man nätverkar och marknadsför och säljer sig. Ler sina vinnande leenden.

Jag undrar vad som händer med journalistiken när journalisterna blir personliga varumärken. Är det över huvud taget genomförbart att ha som personligt varumärke att man vill krossa kapitalet? Kanske. Marknaden är ju fri.

Ge mig en karriärcoach så jag kan bli riktigt fri!

Inga kommentarer: