torsdag, september 03, 2009

Dagar.

Igår var en bra dag. Jag träffade bland annat två personer från Nya Kaledonien. Den ena fyllde år och vi var på hennes födelsedagskalas. Nya Kaledonien är verkligen långt bort. Det ligger norr om Nya Zeeland nånstans. Och igår satt jag i hennes vardagsrum som nog hade kunnat bli ett fint litet Forexkontor eller så med klinkergolv och högt i tak, men som hem betraktat får man leta långt ner på min hemliga lista över mysighet för att hitta detta vardagsrum/sovrum/kontor.

Men det gör ju absolut ingenting. Det här är det fina med couchsurfing. Att man kommer hem till folk och får se hur de har det. För den som inte känner till couchsurfing är det en hemsida via vilken man kan hitta människor som låter resenärer sova på deras soffa. Jag och K bor hos en man som heter Mathieu, en glad fyr som nästan alltid har någon boende hos sig. Den här morgonen har han bjudit oss på en speciell kaka som hans farfar uppfann av misstag på 50-talet. Den säljer tydligen bra.


















Igår tog Mathieu alltså med oss till Emi från Nya Kaledonien. Där var också Tomaso, en kock från Neapel och vi pratade om camorran, Berlusconi, franska matlagningsdiplom och användandet av gammal grekiska i sicillianska bergsbyar. Och jag lärde hans flickvän att säga "en stjärna av kapsyler" på svenska.

Nu sitter Mathieu och gruvar sig för att gå till jobbet. Han klagar över värmen och huvudvärken. "Jag är inte bakis. Huvudvärken råkade bara sammanfalla med att vi var på fest igår."

Det här kommer också att bli en bra dag.

Inga kommentarer: