fredag, januari 15, 2010

Ihop.

På andra sidan gången i tåget såg jag en man och en kvinna, båda runt 65. De var på väg till Arlanda och verkade trivas. Först tänkte jag att de var ett par med vuxna barn kanske och att de nu skulle resa bort för att fira att kvinnan just hade pensionerats. De såg mycket avslappnade ut. Jag föreställde mig att de njöt av friheten att ha barn som klarar sig själva och av friheten att ingen på jobbet kommer att ringa och söka de när de inte dyker upp på måndag morgon. De ska nämligen inte vara där.

Jag sneglade på dem i smyg och såg efter ett tag att de var mycket lika varandra. Mannen och kvinnan kanske i själva verket var syskon. Jag fick en bild av min bror Federico i en ålder av 80 och jag 71 och vi två på en tågresa, bara han och jag. Så insåg jag, för första gången tror jag, att Federico kommer att dö en gång. Jag blev lite sorgsen.

Sedan smekte mannen kvinnans fötter.

Inga kommentarer: