onsdag, april 28, 2010

Får.

Jag kunde inte somna så bra natten till i dag. Men så kom jag på att jag kunde räkna får. Det sägs ju ganska ofta att man ska bli sömnig då.

Jag började. "Ett", tänkte jag. Men sedan blev det svårt. Var är det andra fåret? Står de i en flock? Hur ser de ut? Är de i en sommarhage? Finns det lamm där? Ska man i så fall räkna också dem? Nej, förmodligen inte eftersom vi alla vet svaret på frågan: Får får får?

Kort sagt: Hur ser det ut inne i huvudet när man räknar får? Den enda avbildning av fårräknande jag har sett var i 91:an Karlsson. Där var det furir Revär som hade svårt att sova och då hoppade fåren strömhopp över ett litet hinder. Det åttiosjunde fåret var svart och hade huvudet utbytt mot 87:an Axelssons. Jag hade svårt att göra mig av med den bilden där jag låg och vred mig.

Sedan gick jag upp, drack ett glas vatten och läste sedan lite om text-ljudkompositören (bland annat) Åke Hodell. Jag lade ifrån mig boken och föll småningom i sömn.

Inga kommentarer: