måndag, augusti 30, 2010

Äntligen!

Torsson är ett trevligt band, tycker jag. Mysig boogierock utan minsta vassa kant. Totalt ofarligt, men ändå intressant tack vare de torra texterna som ofta är små återhållna, underdrivna berättelser eller av upplysande karaktär.

Som i klassikern Klippans centrum:
"Man tar tåget från Lund, åker mot Åstorp, byter till Klippan, sen går man till stan.
Jag far till Klippans centrum. Klippans centrum - här är jag.
Dom har SJ-gods centralstation en halvtimmes gångväg ifrån stan."
En annan välbekant låt handlar om våra kroppars blodomlopp.

Eftersom texterna är så centrala har jag försökt lyssna på dessa extra noga, men på ett ställe har jag alltid gått bet. Det är i låten Sverige, där de sjunger:
"Sjöar och slätter, rullstensåsar, höga berg och skog,
skärgårdarna, NÅGONTING OBEGRIPLIGT från Torne älv samt Arjeplog"
Den där delen har min hjärna aldrig kunnat dechiffrera, men idag kom svaret! Detta i form av det fina radioprogrammet Så funkar det - saligt i åminne - men mycket finns kvar på webben.

Lyssna och lär här!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag som precis trodde att jag skulle få smälla av svaret här.

Geografikern sa...

Härligt inlägg. Undertecknad vet svaret såklart. Så här sjunger de. "...skärgårdarna, EN BIFURKATION från Torne älv samt Arjeplog". Nånstans på mitten delar Torne Älv upp sig i två delar. Den ena delen rinner senare ihop med Kalix älv. Det är Sveriges enda stora bifurkation.

Bifurkation är antagligen ett ganska ovanligt ord i låttexter.

Tvivlet sa...

Exakt ja.

Om du har Spotify - och det är jag rätt säker på att du har - kan du söka på "bifurcation" och få åtminstone några låtar på engelska med detta ord i titeln.

Geografikern sa...

Hoppsan. Blev så till mig över att veta att jag slutade läsa när funderingen kom och istället hetsade ihop ett inlägg... Missade visst att tvivlaren och så funkar det också hade koll numera!

Bifurcation med Booster fångar ganska bra vad det handlar om tror jag.