lördag, januari 06, 2007

Kreativa 07

Jag ville bli lite mer kreativ och tänkte att inspiration kanske fanns att hämta i en bok jag fick vid ett besök hos Master.

"Det hjälper inte att gå originellt klädd, låta hår och skägg växa och se aldrig så märkvärdig och genialisk ut. Endast genom klar tanke, träget arbete och ett fullkomligt behärskande av uttrycksmedlen har han en möjlighet att nå de stora resultaten.

Medan jag talar om konstnärens arbete, kanske jag också ska tala litet om ordet inspiration. Många människor tror att konstnären är någon sorts gudabenådad varelse, som ligger på ett sofflock, stirrar i taket, röker på en krokig pipa och så helt plötsligt rusar han upp gripen av den gudomliga inspirationen, fattar penslar och palett och börjar liksom i ett rus kasta ned sina ingivelser på duken. Detta är en romantisk karikatyr av konstnärligt arbete. Går man bara omkring och väntar på att inspirationen skall infinna sig, löper man nog risken att inte veta hur man skall hantera sina verktyg, när den väl kommer." (Ur "Ur konstens värld. Läsebok för grundskolan" 1962)

Det är ett hårt arbete att vara konstnär.
Nåja, jag kan ju ändå inte rita så bra. Men jag är i alla fall man. Det verkar vara en förutsättning. Jag får göra något annat istället.

Inga kommentarer: