måndag, januari 22, 2007

Upphöjt i min hjärna

Vissa saker etsar sig fast. Ibland vet man inte varför. Jag kommer ihåg att vår lärare Maud, som vi hade i fyran, ägde en tax som hette Shadow. Jag kommer ihåg att de hade äggburgare på grillen i Pilgrimstad, men att jag tog en parisare. Det var typ 1989. Jag kommer också ihåg en gång när jag såg min pappa styrketräna med en ful jävla hemmagjord skivstång, som inte var någon skivstång utan bara ett metallrör med tunga fyrkantiga saker fastsvetsade i ändarna. Men då tyckte jag inte att den var ful. Då var den bara normal för då var jag ett litet barn.

Varför minns jag just detta? Det finns ju tusentals liknande händelser som är bortglömda. Befann sig min hjärna i ett särskilt fördelaktigt minnesläge?

Andra saker vet jag emellertid precis varför jag kommer ihåg. Jag minns en artikel av Andreas Malm i DN för att den var viktig, välskriven och allmänt briljant. Ett och ett halvt år efter att den publicerades kan jag med säkerhet säga att den bidrog till min förståelse av livet på jorden. Det är väl något att minnas. Artikeln hade rubriken "Oljeomloppets eldfängda logik". Läs den gärna. (Och har du redan läst, läs den gärna igen.)

Inga kommentarer: