torsdag, mars 05, 2009

Summering.

En man borjade for 50 minuter sedan hogtryckstvatta vaggarna och trottoaren utanfor vart hus. Da var klockan 07.00 och ingen kunde langre sova. Men det gor kanske inte sa mycket eftersom folk redan ar pa vag till jobbet. Tio personer star och vantar pa 1:an. Den gar genom Chinatown, forbi den vansinnigt fula skyskrapan Transamerica Pyramid till Embarcaderostationen i Financial District. Dar kanske de har brada dagar. Jag vet inte. Igar fragade i alla fall ett butiksbitrade mig hur ekonomin var i Sverige. Det ar sadana tider nu. Folk fragar hur ens lands ekonomi ar. Jag sa att jag inte visste.

Solen skiner samtidigt som det fortfarande droppar fran taket efter det senaste regnet. "Weird weather", utbrast en uppseendevackande krokryggig alkoholist pa bussen under ett solskenshallregn igar. Efter tre ar med torrare vader an vanligt verkar de flesta vara glada over de senaste veckornas regnande. Synd att det infoll precis nar vi var har bara. Och synd att dollarn sprangde 9-kronorsgransen precis nar vi var har. Och synd att min kamera blev stulen.

Men sa ar det. Man far ta det onda med det goda. Vi vande andra kinden till nar vi at pizza och kollade pa lyfta damer i rika Sausalito. Sedan gick vi over Golden gate-bron och fick se ett fint containerfartyg passera under oss. Vi blev inspirerade av Jen och Bobs kombinerade atelje och bostad i Potrero Hill en kvall da vi spelade pictionary. Vi at harliga crepes pa The Crepe House och finfin sushi pa japanska och vegetariska Cha-Ya. Vi akte till Berkeley och njot av verkligt tillbakalutad stamning bland utatriktade akademiker och udda existenser.

Jag skrapar bara pa ytan. Det har varit fint har i San Francisco.

Inga kommentarer: