måndag, november 23, 2009

Bussdilemma.

Även busschaufförer loggar ut nuförtiden. Jag var på väg mot Bergsåker, sex kilometer väster om Sundsvall, och skulle trycka mitt busskort mot avläsaren, men "tyvärr, det går inte för jag har loggat ut. Du får vänta tills nästa chaufför kommer."

Okej, jag satte mig på sätena för gamlisar. Den nya chauffören åkte buss till jobbet - föredömligt - men bussen var försenad - ooops. Han kom springande, bad om ursäkt till den väntande kollegan, loggade in och körde iväg. Jag satt kvar. Jag betalade inte.

Så började jag försöka komma på anledningar till varför jag inte skulle betala. 1. De får skylla sig själva som är försenade och inte har någon koll. 2. När de inte sköter sina åtaganden, varför ska jag då sköta mina? 3. Man ska inte gå i bussen medan den kör. Jag utsätter inte bara mig, utan också alla andra i bussen för en onödig fara. 4. Jag har så lite pengar på kortet.

Ja, den sista var inte bra, och det var inte de andra heller, men jag satt ändå kvar. Längst fram av alla. Där led jag kval och kände hur blickarna brände på ryggen. Vid hållplats Frodevägen i Granlo hade alla andra klivit av. Jag kunde andas ut. Ingen skulle ange mig.

När jag kom fram stod det nio bilar utanför lokalen. När jag kom in var vi tio personer i lokalen. När jag tänkte efter insåg jag att alla de andra bodde mindre än två kilometer därifrån. Då kändes det bättre. ("Jag åkte i alla fall kollektivt.") Och sämre. ("Alla de tog bilen.")

5 kommentarer:

Johan sa...

Fantastiskt Peter!

Moralens uppgift kan inte vara att förstena oss i bussätena.

Ida sa...

Mkt moral du har i dig Peter! Jag åker utan att stämpla på tåget varje gång jag får chansen. En gång när jag skulle till Sthlm låste jag in mig på toaletten, var lite konstig i huvudet efter att ha spenderat 45 min på en kvadratmeter, men det var det värt.

Många argument har du också! För mig räcker det med ganska få. Förra julen tex orkade jag inte stå i den långa kön i bokhandeln och gick ut med julklappen till pappa ur affären istället, ingen märkte någonting, jag gick med den helt synligt i handen, som om den var min. Den var ju min, skulle bli pappas.

Tvivlet sa...

Nja, men alltså, jag betalade ju inte. Jag funderade mycket över att jag inte betalade, men likväl betalade jag inte. Moralhissen gick inte ända upp.

Men du'rå, Ida! Gick du bara ut med den obetalda boken eftersom kön var för lång? Det var det värsta! Har du sagt det till pappan? "Jag stal din julklapp." Vad skulle han säga då?

/Nästan förstenad i bussätet

Unknown sa...

Haha ja jag sa det när han öppnat boken :) Han skämtade om det igår och frågade vad jag skulle ge honom för stöldgods i år.

Unknown sa...

Men du vet! Jag ser mig själv lite som Robin Hood! Ger och tar efter egna regler, tycker inte att vissa saker är fel för att vi har fått lära oss det, vissa behöver saker bättre än andra. När jag fick veta att det finns skattefinansierad porr, såg på nyheterna att victoria och daniels bröllop kommer kosta flera miljoner + moores kapitalist-film var det ajöss och good bye med moralen. Jag blir så ibland arg så orättvis som världen är!