onsdag, november 11, 2009

Erbjudande.

Köpte färg idag. Stod på det stora byggvaruhuset och skulle ha två liter. Men expediten i svart t-shirt och svarta jeans sa till mig: "Det blir billigare om du köper fyra". Jaha. Ja, billigt är väl bra, tänkte jag samtidigt som jag naturligtvis insåg att det skulle bli två liter över. Jag frågade hur stor skillnaden var. Hon räknade. Två liter färg skulle kosta 406 kronor. Fyra liter 279 kronor.

Det skulle alltså kosta 127 kronor att slippa göra sig av med två liter färg och det tyckte jag var för mycket. Så jag lämnade det stora byggvaruhuset med fyra liter färg. Åkte hem. Målade. Sitter nu med två liter färg som inte kommer att användas.

Vad är det för idioti? Det borde vara förbjudet för en och samma butik att sälja mer av samma färg billigare än om man skulle vilja ha mindre färg. (Paus --- Blev den där meningen rätt?) Jag skulle ha bett om två liter färg till samma pris som fyra. Hon kunde inte gärna ha nekat mig det.

Jaja. Nån som behöver två liter färg? Svart. Du får den för 203 kronor litern, men om du vill ha båda literna kan vi säga noll. Helt enligt gängse prissättning.

2 kommentarer:

Håkan sa...

Du, Tvivlet. Efter att ha läst dig en del vill jag säga följande: Du har och föder intressanta tankar. Du är rolig. Och du skriver för jävla bra.

Tvivlet sa...

Tack, Håkan!