fredag, september 03, 2010

Politiken.

Kraftiga böter eller straffavgifter vill regeringen att tågbolagen och Trafikverket ska få när tågen är försenade. Är inte det att skjuta sig i foten? Trafikverket är ju staten själv. Ska staten ge staten böter när tågen är försenade? Och vad gäller tågoperatörerna lär det bara leda till höjda biljettpriser i förlängningen. Efter att ha sett hur mycket skit personalen får ta vid förseningar tror jag att i alla fall de på ombord på tågen gör vad de kan för att det inte ska bli några dröjsmål.

Äh, jag är inte så förtjust i att skriva om politiska spörsmål. Detta trätande. Och nu är det val också. De här två blocken som tornat upp sig på varsin sida gör riksdagsvalen väsentligt tråkigare. Nyanserna försvinner när det bara finns ett streck att välja sida om. Fast ett partis resultat avspeglas väl i antalet ministerposter också förstås...

Jag kommer att rösta i alla tre valen och jag kommer inte att rösta blankt. Som jag skrev för ett tag sedan, jag väljer när jag måste. Och jag måste utnyttja min demokratiska rätt att påverka vilka som styr landet. Jag är glad att jag har den rätten tillsammans med er andra.

Inga kommentarer: