tisdag, september 14, 2010

Skuld.

Du kanske känner till Den ekologiska skuldens dag. Om inte kan jag berätta att den är instiftad av brittiska tankesmedjan New Economics Foundation och inträffar på olika dagar varje år. Den ekologiska skuldens dag är nämligen den dag på året då vi har förbrukat vad som borde ha varit det maximala, årliga uttaget av jordens naturtillgångar. Från den dagen övertrasserar vi kontot.

1986 räckte jorden fortfarande till för oss. Sedan dess har Den ekologiska skuldens dag - Overshoot day på engelska - inträffat tidigare för varje år. I år passerade vi den redan i augusti, den 21:a närmare bestämt.

Det känns som om vi befinner oss på Titanic och att orkestern fortsätter spela. Det gör mig ledsen.

Jag röstade idag. Jag röstade för vad jag tror är långsiktigt bäst. Och det är att ta bättre hand om jorden. För när vi står där med våldsamma konflikter och blodsutgjutelser till följd av brist på naturtillgångar, då kan [Här deppade jag ihop och lade mig på sängen i nästan två timmar. Jag tror också att poängen har gått fram och trycker på "PUBLICERA INLÄGG". Trycker även på knappen "TA ERA UTFÖRSÄLJNINGAR AV DET GEMENSAMMA OCH ERT KORTSIKTIGA SNABBA PENGAR-TÄNKANDE OCH STOPPA UPP I RÖVEN".]

Ja, det blev lite politik ändå.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lars gillar detta.