onsdag, november 03, 2010

Tröttheten.

På Sundsvall stadsbibliotek, allmänt känt som Kulturmagasinet, satt två farbröder och sov häromdagen. En var på gränsen till snarkningar vid hyllorna med böcker på främmande språk och den andra satt i studierummet med huvudet framåtböjt sådär så att man först tror att vederbörande faktiskt läser i den uppslagna boken.

Vissa tycks vilja gå i ide. Det är den tiden nu.

Jag har hört att man ska tända många lampor, peppra sig med ljus, direkt när man kliver upp på morgonen. Då börjar kroppen producera hormoner som verkar uppiggande. Sedan kan ingenting stoppa en! Inte skymning på tidiga eftermiddagen, inte P1:s malande meteorologer, inte heller den grå röken från ack så många bilar. Inte ens en bok på främmande språk.

5 kommentarer:

kanin sa...

Ok. Jag får försöka med de där tricken ...

Cat sa...

Eller så kanske de går dit för att få en skön siesta? Jag har flera böcker från min utbildningstid som lätt skulle slå alla insomningstabletter i en jämförelse. Principles of Chemical analysis (tror jag den hette) var oslagbar. Jag har suttit på biblioteket pigg som en mört och en kvart senare sovit i just den boken.

Tvivlet sa...

Haha, du kommer inte ihåg titeln för att du somnade innan du hade läst klart den. Titeln alltså.

Kul att ni kommenterar för övrigt!

Anonym sa...

Tänk vad konstigt. FÖR MIG ÄR JUST MÖRKRET OCH HÖSTEN KREATIVITETENS TID. INGET STÖR, INGA SOLSTRÅLAR PÅ EN VARM SOMMARÄNG, INGA LUSTAR
ATT SEMESTRA, ELLER GRILLA, ELLER TA DET LUGNT.
Bara skapa och låta tiden gå, planera och tänka...

Ida sa...

Det här inlägget gillade jag! Visst har man förståelse för farbröderna. Det gäller att ta smarta beslut när mörkret sprider sig alltså. Jag tror på de där knepen du skriver om!, att göra det till rutin så att man nästan inte förstår hur det gick till den där morgonen när man hamnade vid köksbordet, drack sitt te, lyssnade på sin favoritspellista och kom på den där strålande idén.