tisdag, december 21, 2010

Julboken.

Bokhandlar nuförtiden.

Jag var in på Akademibokhandeln i Sundsvall igår och sökte efter en bok av Per Olov Enquist. Den stod inte att finna, så jag frågade en av expediterna. En ung kille.

- Har ni "Den tredje grottans hemlighet" av PO Enquist, sa jag.
- Vi ska se, sa han, och gick till datorn.

Jag följde efter. Väl vid datorn frågade han:

- PO...?
- Enquist.

Det är bara en av Sveriges mest kända författare, sa jag inte.

- Ja, den ska vi ha inne.

Vi gick iväg till just den hyllan där jag själv kollat. Där fanns den inte. Och ingen annanstans heller. Även om de hade haft den kanske jag inte hade köpt den i ren protest.

- Konstigt. Enligt datorn ska den finnas, men ibland är det sådär, sa han.

När jag lämnade den unga killen tog han hand om nästa kund, som var en kvinna i 70-årsåldern.

- Har ni "Bland tomtar och troll"?
- Du menar "Trolltyg i tomteskogen"?

NEJ, HON MENAR BARA SVERIGES MEST KLASSISKA JULBOK!

Sa jag inte.

Sedan gick jag till Bokia och blev direkt visad till boken, utan koll i datorn först.

- Den där är mycket omtyckt, sa expediten.




(Men han på Akademibokhandeln jobbar förmodligen extra över jul bara och han gjorde så gott han kunde. Han ville verkligen hjälpa mig. Det är det viktigaste.)

Inga kommentarer: