torsdag, december 23, 2010

Närhet.

Ett av årets bästa beröm fick jag från en Kalejdoskoplyssnare.
Underbart moderna ekon ur det förflutna.

Satte mig trött och frustrerad i bilen för att åka och lämna familjens deklarationsblanketter, satte på bilradion, alla kanaler lika hjärndöda förutom P2. Kom rakt in i "Orion" med Bill Laswell och Jah Wobble, och kastades 25-35 år tillbaks i tiden, till Miles (eller Uffe Adåkers) elektriska trumpeter. Underbart! 



Det tog låång tid att lämna blanketterna. Det närmaste skattekontoret hade flyttat, deras nya lokaler hittade jag aldrig, till slut tvangs jag in till södermalmskontoret och en halv timmas bilkö fram till kvalens inlämningslåda. Jag njöt hela vägen av en underbart varierande, stämningsfull och temposäker kavalkad.
Det är fantastiskt när radion plötsligt blir magisk och gör livet större. Själv minns jag bland annat Radiosportens sändning från OS-finalen i curling 2006 på väg i buss från Piteå och Anna Jörgensdotters sommarprogram när jag klippte gräset för många år sedan. Berikande på helt olika sätt, men med den absoluta närheten gemensamt. Bra radio i rättan tid ligger kloss mot känslolivet.

Att dyka upp där hos den stressade och irriterade mannen som var ute i sista sekund med deklarationen... Jag hoppas på fler sådana tillfällen 2011. En nåd att stilla bedja om för både radiomakare och radiolyssnare.

1 kommentar:

kanin sa...

Gilla. Gilla!