måndag, december 07, 2009

Perspektiv.

En av Sveriges största artister, Lars Winnerbäck, var i Sundsvall igår. Han spelade i Sporthallen och när jag hade kommit in i lokalen och tittat mig runt lite sa jag till mitt sällskap:

- Vanligt vitt folk.

Hon vände sig om och träffade på en manlig bekant. De utbytte de vanliga fraserna och sedan sa han:

- Kul att det är så blandat här.

Jag tror att han syftade på ålder, för i anslutning till detta skojade han om att han inte var äldst i publiken i alla fall. Jag hade snarare etnicitet och någon slags subkulturell tillhörighet i åtanke när jag gjorde min bedömning.

Perspektivet, och att förskjuta detta, att se saker från olika håll, det är ju själva grunden till förståelse det och därmed en av utbildningsväsendets grundläggande uppgifter, docerade jag för mig själv innan Ola Gustavsson med en cigarrstump i mungipan klev fram på scenkanten för att fyra av ett vasst solo. Och alla ba': "Hallå, det är rökförbud på kommunala idrottsanläggningar!" Fast sen såg vi att han inte alls hade någon cigarr. Det var bara ett skuggspel. Kanske hade med perspektivet att göra.

Inga kommentarer: