söndag, december 20, 2009

Samlad.

Även fast 2010 ännu inte är här dyker det redan upp små sammanställningar över 2009 här och där. Bästa skivorna! Bästa böckerna! Bästa filmerna! Nöjesjournalisterna är särskilt flitiga.

Någon sådan ranking kommer troligen inte att publiceras här, men jag har faktiskt tänkt mig en liten sammanställning här och nu. I röran här hemma hittade jag en liten anteckningsbok som jag haft med mig under året och efter att ha bläddrat i den kan jag nu presentera:

Fröna som inte blev bloggplantor

1. Det lossnade smulor från smörgåsen och det kändes som om de landade på mitt högra lår, men när jag tittade ner låg smulorna på bordsskivan mellan mackan och låret. Jag undrar om man även kan få cancer på det sättet. Eller elöverkänslighet.

2. Vem är jag? Den eviga frågan, trodde jag, men kanske är det den sociala rörligheten i välfärdens Sverige, reklamen och möjligen hur jag blir tilltalad via media som får mig att fundera över den frågan. För längesen, då de flesta söner växte upp för att göra det deras pappor gjorde, fanns det nog ingen anledning att fråga sig vem man är. Ordet identitet kanske inte användes om människor alls på, säg, 1850-talet. Men jag har funderat ganska mycket över min.

3. Servitören såg ut som Hasse Backe och han i A Clockwork Orange. (Helt ointressant. Man förstår att det inte blev nåt inlägg av det.)

4. Per Wahlöö var en jävla bra författare.

5. Couchsurfing leder till fred. Människor som ligger över hos varann startar inte krig. Människor som ligger med varandra är det mer oklart med.

6. Om jag någon gång hamnar i slagsmål kommer jag att sikta lågt. Ett snabbt överraskande slag i magen. Det har Per Wahlöö lärt mig.

Så var det med det. Stora tankar i lilla berg-och dalbanan.

3 kommentarer:

Idis sa...

Underbart!

kanin sa...

Instämmer med Idis.

Jag kommer ihåg nummer tre! På det där fina torget, eller hur?

Tvivlet sa...

Tacksi bådsi.

Den som var där glömmer inte nummer tre.