tisdag, december 01, 2009

Slöjdkommentaren.

1. En gång var jag i en bokaffär och där hade de föga förvånande en massa böcker. En av de hette Pappahumor och gav exempel på skämt som pappor drar och lustiga kommentarer de gör på rutin. Författarna ansåg sig i sin ungdom ha haft en kvick och intelligent humor, en egenskap som upplöstes i samma stund de blev fäder. Könsrollscementerande smörja, tänkte jag och slog upp en sida på måfå. Där stod det: "Ära vare gud i höjden, detta har jag gjort i slöjden".

Precis så sa min pappa när jag kom hem med nåt från slöjden. Alltid.

2. Igår var jag och plockade ut det sista ur min förrförra lägenhet. Min kompis Oskar har haft en del av mina saker medan han bott där och det var dags för honom att flytta. Han hade hjälp av sin pappa. Jag återsåg några saker som jag hade glömt att jag har. Bland annat en namnskylt av trä och metall.

- Den här har jag gjort i slöjden, sa jag.
- Ära vare gud i höjden, sa Oskars pappa.

3. Joakim Thåström har låtit sig intervjuas för första gången på sex år. I samband med att han släpper en samlingsskiva har DN:s Georg Cederskog skrivit en artikel om "Stortån". I den säger Ebba Grön-ikonen - han som kallats Sveriges enda rockstjärna - att han efter sina år i Köpenhamn flyttade till Stockholm igen eftersom han har en dotter där och vill vara med henne.

Jag undrar om hon har slöjd.

Inga kommentarer: