lördag, oktober 15, 2005

The hive

Varje lördag bjuder Kupan på fika. Kaffe, saft och kakor serveras inne i bokavdelningen. Jag hittar två böcker: "Ralf - En gör så gôtt en kan" av Arne Hegerfors och Ralf Edström och "Kärlekens vägar och villovägar" av Suzanne Brögger (fast med danskt ö). Så reser man till 70-talet för två kronor.
Det är många pensionärer inne på Kupan idag. Både män och kvinnor. En står och bläddrar i PC Jersilds "Babels hus", en annan testar en vinterjacka coh en tredje går igenom väskutbudet. Själv noterar jag ett bowlingklot för 20 spänn och snapsglas för en krona. Och när jag också bläddrar bland vinterjackorna kommer en förhållandevis ung man fram och hälsar på mig. Han heter Niklas och jag heter Peter. Hej hej. Han frågar mig om jag har upptäckt att man får gratis kaffe. Jo, det har jag ju gjort. Niklas säger:
- Man får bara dricka tre koppar. Det har dom sagt till mig. Annars kan jag dricka fem-sex koppar, men man får inte göra det. Det är inget riktigt café säger dom.
- Ja, där får man nog ge dom rätt.

Jag hittar en jacka och går till kassan. När jag står i kön lämnar Niklas butiken och ropar:
- Hej då allihopa! Trevlig helg!

Hon i kassan frågar om jag vill ha galgen också och det vill jag så gärna för jag har brist på galgar och när hon hör det stoppar hon ner en extra hängare i påsen.
- Hej då och trevlig helg, säger jag och går.

Det var en härlig lördag på Kupan.

1 kommentar:

Anonym sa...

Toller Blog! Wer sich für Hund interessiert, der sollte diese Seite mal besuchen: Hundezuechterliste IHZL. Dort gibt es auch einen informativen Hunde-Blog
Viel Erfolg!