måndag, november 14, 2005

Brinner upp och försvinner

Plötsligt händer det.
Ens lägenhet brinner upp.

Det hände en klasskompis till mig i helgen. Han vaknade i en rökfylld lägenhet vid kvart i sex i lördagsmorse och rusade ut i kalsongerna. Helt sotig och så gott som naken försökte han stoppa bilarna på vägen, men ingen stannade. Tvärs över gatan bor hans flickvän och hennes fönster kan nås från ett tak nedanför. Min klasskompis tog sig upp upp på taket och bankade på fönstret så hårt att han slog in det. Det visade sig vara fel lägenhet. Och där stod han med skärsår på händer och armar och under fötterna. Han fördes till sjukhus rökskadad och svårt chockad.

På vägen ut från sin lägenhet högst upp hade han bankat på alla dörrar. Alla kom ut i tid.
Men min klasskompis lägenhet är helt utbränd. Han har ingenting kvar förutom de fyra skivor jag har lånat av honom. Som det ser ut just nu får han ut 2 200 kronor på någon slags försäkring, vilket låter som ett skämt, men han kanske inte hade ordentligt försäkrat.

Jag lider med honom. Och det är EN person som förlorat sitt hem. Det finns några till på andra håll i världen.
Jävla skit.

1 kommentar:

Anonym sa...

Usch jag får ont i magen. Finns det inga krisfonder för såna här saker? Stackars kille.