söndag, november 20, 2005

Ny på listan

Lägg märke till att en ny länk har tillkommit. Den leder rakt in till Magiska lyktan. Personligen (ja, allt är väl personligt på en blogg egentligen) gillar jag 27:e september mycket. Klicka på "smärtsamt".

Annars då?
Jag har kommenterat ishockey idag. Det var första gången. Särskilt nöjd är jag över att jag fick in ordet "våldsspiral" när jag beskrev händelserna. Det var två spelare som först bråkade lite grann och sedan mer och mer. Freds- och konfliktforskare hade varit nöjda. Fast å andra sidan, sporten har sitt eget språk. Man kanske devalverar ord genom att dra in de i sportvärlden. Eller, nej, det gör man inte. Man berikar snarare språket. Breddar betydelsen av orden. Dessutom, sporten behöver fler kontaktytor med politik och kultur i kontrast till ekonomin. Vi får se upp med kommersialiseringen av idrotten. Det är idag möjligt att spendera en mycket stor del av sitt vakna tillstånd i kontakt med sport (och spel) och investera all sin tid och alla sina känslor däri. Investera ja...
Det är sport, sport, sport överallt och vem granskar sponsoravtal, löner och medierelationer. Knappt någon. Kritiska röster dränks eftersom alla tjänar på sport. Men den underhållningsindustri sporten är passiviserar folk. Man behöver inte tänka på något som är viktigt egentligen. Man behöver de facto inte tänka alls. Och inte röra sig heller.
Så bygger vi inte en demokrati.
Det var helt rätt av mig att säga "våldsspiral".

1 kommentar:

Anonym sa...

Gör ni sånt här i eran radio också? I all sin taskighet är det här fantastiskt roligt, nånstans på gränsen...

http://www.radiocity.se/gbg/commonfiles/8566.mp3