torsdag, januari 22, 2009

Filmerna del 3

Sista delen från den sprakande filmfestivalen långt i norr!
Sitter med vitt ansikte och tom blick i askan som blev av biografen. Kontemplerar...

Ante (Arvid Skauge, Norge 1977) - En långfilm ihopklippt av en tv-serie som gick i Norge i slutet av 70-talet. Det handlar om den samiska pojken Ante som måste gå i skola och lära sig norska och andra konstiga saker när han bara vill vara på fjället med sin familjs renar. Han rymmer från skolan och börjar deala ren. Vid 10 års ålder äger han hundra renar eller nåt. Om jag förstod och minns rätt. Påminner om Bo Widerbergs film Fimpen i det hänseendet. Han som kom med i fotbollsladslaget vid sju typ. Ganska rolig.

Country Wedding (Valdís Óskarsdottir, Island 2008) - Dogmainspirerad fars om ett bröllop som ska äga rum på landsbygden, men ingen vet var kyrkan ligger. Småkul, men utan poäng.

Mermaid (Anna Melikyan, Ryssland 2007) - Konstigt tudelad film som först handlar om en flicka som vill träffa sin fader sjömannen och sen om samma tjej som 18-åring. När hon är 18 vet man inte vad hon vill. Hon har övernaturliga krafter. Hon blir kär i en som säljer månen. Hon dör. Allt utan mening. Huvudpersonen påminde mig om en tjej jag känner och som jag undrar hur hon mår nu.

Firaaq (Nandita Das, Indien 2008) - Handlar om motsättningar mellan muslimer och hinduer i Indien, men utan att ge någon bakgrund och utan riktig presentation av karaktärerna. Både jag och Jonas gick innan den var slut. Synd på så viktigt ämne.

Touki-Bouki (Djibril Diop Mambéty, Senegal 1973) - På den här filmen såg man inte texten. Vilken jävla blunder! Hur kan man ha text som helt försvinner in i bakgrunden? Idiotiskt. Men den verkade vara nån sorts absurd komedi om ett fattigt ungt par som försöker få ihop pengar för att resa till Paris. Sevärd med ordentlig textning.

Så, det tror jag var allt från festivalen.

Inga kommentarer: