söndag, januari 12, 2020

Bristol dag 7 - Precis.

Det finns en gata här vars namn är Gloucester Road. En av våra lärare, Angelika, sa i början av veckan att det är eller i alla fall har varit - jag minns inte exakt - det längsta sammanhållna gatuavsnittet i Europa med bara oberoende affärer, alltså inga kedjor. Det är alltså sådana affärer som på vissa håll i Sverige ordnas in under konceptet Unik butik.

Att det här området med unika butiker har uppstått i Bristol ligger helt i linje med bristolpundet, som jag skrev om igår.

Hur som helst, Angelika berättade om detta på den första eller andra lektionen som jag hade henne. Senare läste jag en artikel om Idles, ett band från Bristol. Första meningen i artikeln: "Talk to anyone from this part of north Bristol and before long they'll tell you that Gloucester Road is - or used to be - the longest continuous row of independent shops in Europe."

Och sedan var jag tillbaka i skolan igen dagen efter och morgonens första lektion med en annan lärare, Joe. Jag minns inte varför, men alldeles i början av lektionen ställer han en viktig fråga till oss: "Have you heard of Gloucester Road? It is the street with the longest unbroken row of independent shops I think in the English-speaking world."

"Oh, is that so", nickade vi alla artigt tillbaka.

Inga kommentarer: