lördag, mars 25, 2006

Källan till ångest

Välkommen till Europas mest innovativa och spännande mötesplats för musik och medier!
Glöm Barcelona, Köln och Wien - det är i Piteå det händer.

Och det kanske det gör, bland musiker och ljudingenjörer, vad vet jag? Men på radiosidan är allt trött och förutsägbart. Varför genomsyrar inte frågan "vad vill du förmedla" allt vi gör? Varför läser vi inte intervjuteknik? Hur ska vi bli bra journalister om vi inte för öva, öva, öva, öva, öva oss i att intervjua?
Nu försöker vi så gott vi kan på egen hand, för möjligheterna finns, tekniken finns, men på skoltid händer det knappt nånting alls. Förutom just nu då, när det snart är SMASK - Svenska Musikakademikers Sång Kånntest. Just det, en superstudentikos parodi på melodifestivalen. Den största gemensamma radioansträngningen läggs på ett skämt. Hallå?! Livet är för kort för det här!

Såhär lät det i natt:

Tvivlet: Jag blir arg. Jag blir heligt förbannad. Jag finner inte ord för hur otroligt löjligt det är att kalla det här för Europas mest spännande mötesplats för musik och medier. Jag blir till och med illamående. Vilken bluff! En chimär!

Kamrat: Ja det är en stor jävla bluff. Källan till ångest är vad det är.

Tvivlet: Ja, källan till ångest. Exakt.

Kamrat:
så här känner jag
jag känner
att
dom
folk alltså
mediefolk
har fått för sig att annat folk måste måste måste ta sig upp hit
och så har dom lagt ner en jävla massa pengar på helt jävla onödigt dyr utrustning
som ändå bara utstrålar någon slags sorglig uppmärksamhet
folket som gjorde så, byggde upp det såhär hade nån stor kris inom sig att människor kommer försvinna härifrån.

Jag vet inte riktigt vad det där sista betyder, men känslan är på pricken.

Inga kommentarer: